16 Ιουν 2012

Οι αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων


Του Γιώργου Κουλαουζίδη

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ο σκοπός του κεφαλαίου αυτού είναι να αναδείξει ένα σύνολο προϋποθέσεων (αρχών) οι οποίες είναι δυνατό να συμβάλλουν έτσι ώστε να έχει ουσιαστικά αποτελέσματα μια μαθησιακή διεργασία στην οποία συμμετέχουν ενήλικοι εκπαιδευόμενοι. Κεντρικά στοιχεία της συζήτησης στο κεφάλαιο αυτό αποτελούν οι έννοιες της εμπειρίας και του κριτικού στοχασμού. Σημειώνουμε, ότι στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων (άρα και στο πλαίσιο των σπουδών που προσφέρει το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο) μια εκπαιδευτική διαδικασία θεωρείται περισσότερο αποτελεσματική όταν δεν οδηγεί απλά στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, αλλά που απευθυνόμενη στο αξιακό σύστημα των εκπαιδευόμενων βοηθά να αντιμετωπιστούν οι πιθανές δυσλειτουργικές παραδοχές που συνέβαλλαν στη δημιουργία της ανάγκης για μάθηση.

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
Εμπειρική μάθηση
Κριτικός στοχασμός
Προϋποθέσεις αποτελεσματικής μάθησης ενηλίκων

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Όταν θα έχετε ολοκληρώσει τη μελέτη αυτού του κεφαλαίου θα είστε σε θέση να:
 Αναγνωρίζετε τη σημασία της εμπειρίας για τη μάθηση των ενηλίκων.
 Κατανοείτε την έννοια του κριτικού στοχασμού.
 Γνωρίζετε τις προϋποθέσεις με βάση τις οποίες η μαθησιακή διεργασία στους ενηλίκους συντελείται με αποτελεσματικό τρόπο.
 Αξιοποιείτε τις προϋποθέσεις αυτές για να βελτιστοποιήσετε την πρακτική σας τόσο στις Ομαδικές Συμβουλευτικές Συναντήσεις με τους φοιτητές σας όσο και γενικότερα στη λειτουργία σας ως σύμβουλοι-καθηγητές στο ΕΑΠ.

Για να διαβάσετε ολόκληρο το κεφάλαιο, πατήστε εδώ




Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...

15 Ιουν 2012

THE MODERN PRACTICE OF ADULT EDUCATION, From Pedagogy to Andragogy


By Malcolm S. Knowles

CAMBRIDGE Adult Education
Prentice Hall Regents, Englewood Cliffs, N) 07632

In the Beginning Was Pedagogy

What Is Andragogy?
Until recently there was only one model of assumptions about learning and the characteristics of learners on which educators could base their curricula and teaching practices. It evolved in the monastic schools of Europe between the seventh and twelfth centuries and came to dominate secular schools when they were organized in the twelfth century and universities when they began emerging, first in Bologna and Paris, toward the close of the twelfth century . This was the model of pedagogy-a term derived from the Greek words paid (meaning "child") and agogus (meaning "leading"). So "pedagogy" means, literally, the art and science of teaching children

You can read the whole text here



Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...

14 Ιουν 2012

Εγκαίνια Σχολικής Βιβλιοθήκης 1ου Δημοτικού Σχολείου Κυμίνων


Α
ν και η σημερινή ανάρτηση δεν αφορά την Εκπαίδευση Ενηλίκων, εντούτοις, θεωρώ ότι όταν λαμβάνουν χώρα τέτοιου αξιόλογου τύπου πρωτοβουλίες και δραστηριότητες όπως τα εγκαίνια της σχολικής βιβλιοθήκης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Κυμίνων, η δημοσιοποίησή τους είναι το λιγότερο που μπορεί να προσφέρει το ιστολόγιο της Εκπαίδευσης Ενηλίκων




Το χρονικό μιας βιβλιοθήκης

Κάποιος είπε ότι ένα σπίτι χωρίς βιβλιοθήκη είναι σαν ένα δωμάτιο χωρίς παράθυρα. Σκεφτείτε λοιπόν πως θα ήταν ένα σχολείο χωρίς βιβλιοθήκη. Εμείς οι μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου Κυμίνων είμαστε από τους τυχερούς που έχουμε βιβλιοθήκη στο σχολείο μας και τώρα που οργανώθηκε κι έχει το δικό της «δωμάτιο» πιστέψτε με, τα παράθυρα της γνώσης έχουν ανοίξει διάπλατα.
Στην αρχή η βιβλιοθήκη μας βρισκόταν σε έναν μικρό χώρο, με τα βιβλία να είναι οργανωμένα ανά τάξεις. Κάθε τάξη είχε το δικό της ράφι. Έτσι για παράδειγμα τα «πρωτάκια» ήξεραν πού είναι το ράφι τους με τα παραμύθια και σίγουρα ένα «εκτάκι» δε θα πλησίαζε εκείνο το ράφι.
Επειδή όμως μια βιβλιοθήκη αποτελεί τον πιο πολύτιμο θησαυρό που σκορπά τα πλούτη του σε όλους, μικρούς και μεγάλους, το σχολείο μου αποφάσισε να οργανώσει την βιβλιοθήκη και να της δώσει την θέση που της αξίζει...




Η μεγάλη ποικιλία των βιβλίων της βιβλιοθήκης μας, οδήγησε στην ανάγκη ταξινόμησής τους σε ποικίλες κατηγορίες, ανάλογα με το περιεχόμενό τους, για να μπορούμε γρήγορα και εύκολα να βρίσκουμε αυτό που μας ενδιαφέρει. Θα σας εξηγήσω αμέσως τι εννοώ. 












Το σύστημα ταξινόμησης που χρησιμοποιούν οι περισσότερες βιβλιοθήκες κι έτσι και η δικιά μας είναι η το λεγόμενο δεκαδικό σύστημα ταξινόμησης Dewey. Ο κύριος Melvil Dewey (1851-1931) ήταν βιβλιοθηκάριος στο κολέγιο Amherst. Το 1876 κυκλοφόρησε το βιβλίο του με το οποίο ανέλυε το σύστημα ταξινόμησης βιβλίων που ο ίδιος επινόησε για βιβλιοθήκες. Το σύστημα λέγεται δεκαδικό γιατί ξεκινά από 10 κύριες κατηγορίες στις οποίες καταχωρούνται όλα τα βιβλία. Αυτές οι 10 κατηγορίες είναι οργανωμένες κατά επιστημονικό κλάδο ή γνωστικό πεδίο. 
Ο κύριος αυτός δηλαδή κατηγοριοποίησε τα βιβλία ανάλογα με το θέμα τους. Χώρισε όλη την ανθρώπινη γνώση σε 10 μεγάλες κατηγορίες – ομάδες. Κάθε ομάδα έχει το δικό της τίτλο και αντιπροσωπεύεται από τρεις αριθμούς :
100 – Φιλοσοφία
200 – Θρησκεία
300 – Κοινωνικές Επιστήμες 
400 – Γλώσσα 
500 – Φυσικές Επιστήμες 
600 – Εφαρμοσμένες Επιστήμες 
700 – Καλές Τέχνες 
800 – Λογοτεχνία
900 – Γεωγραφία – Ιστορία
Ο Dewey ήξερε ότι δεν μπορούσε να σκεφτεί τα πάντα κι έτσι δημιούργησε και μια κατηγορία για θέματα πουν δε μπόρεσε να σκεφτεί ή που ακόμη δεν είχαν ανακαλυφθεί (000 – Γενικά περιοδικά, εγκυκλοπαίδειες, σπάνια βιβλία κ.τ.λ.).
Κάθε μια από αυτές τις κύριες κατηγορίες χωρίζεται σε 10 διαιρέσεις και κάθε διαίρεση σε 10 τμήματα, κάνοντας ακόμη ποιο συγκεκριμένη την περιγραφή του περιεχομένου του βιβλίου. 
Για τα ελληνικά βιβλία υπάρχουν και άλλες κατηγορίες, οι οποίες συμβολίζονται με τα αρχικά τους γράμματα όπως π.χ. Μ – μυθιστορήματα, ΞΠ – ξένα παραμύθια, ΕΠ – ελληνικά παραμύθια, ΞΛ – ξένη λογοτεχνία, Δ – διηγήματα, ΕΙ – εικονογραφημένες ιστορίες κ.α. 
Έτσι λοιπόν, οι δάσκαλοί μας αφιέρωσαν αρκετό χρόνο κοιτάζοντας ένα ένα βιβλίο και το τοποθέτησαν στην αντίστοιχη κατηγορία, βάζοντας στη ράχη του, τους αριθμούς ή τα αρχικά αυτής της κατηγορίας όπως επίσης και τα τρία αρχικά γράμματα του επωνύμου του συγγραφές, του μεταφραστή ή του εκδοτικού οίκου. Κάθε βιβλίο λοιπόν απέκτησε την ταυτότητά του και μαζί με τα άλλα της ίδιας κατηγορίας δημιούργησαν τη δική τους ομάδα. 
Το βιβλία μας λοιπόν καταγράφηκαν ανά κατηγορίες με βάση το περιεχόμενο τους. Έτσι λοιπόν, ο Ιούλιος Βερν βρήκε τη θέση του στην Ξένη Λογοτεχνία παρέα με τον Μικρό Πρίγκιπα του Εξυπερύ, ο κύριος Τριβιζάς ξεκουράζεται στα Ελληνικά Παραμύθια, οι ποιητές μας βρίσκονται όλοι μαζί στον χώρο της ποίησης, όλες οι απορίες που μπορεί να έχουμε κρύβονται στην κατηγορία της γνώσης, ο Αριστοφάνης βρήκε τη θέση του στην κατηγορία της Σάτιρας κι αν θέλω να μάθω για τον Κολοκοτρώνη και τους άλλους ήρωες, θα πάω στην κατηγορία της Ελληνικής Επανάστασης. Και πάει λέγοντας….
Το πιο όμορφο όμως ήταν ότι η βιβλιοθήκη μας απέκτησε το δικό της δωμάτιο, που είναι μεγάλο και μπορούμε να πάμε εκεί και να ξεκινήσουμε το ταξίδι μας στον υπέροχο κόσμο των βιβλίων. Οι τοίχοι βάφτηκαν με ωραία χρώματα, τοποθετήθηκε μοκέτα στο πάτωμα κάνοντας το χώρο ζεστό και φιλόξενο και στόρια στα παράθυρα. 
Τοποθετήθηκαν ράφια στους τοίχους και το κάθε ράφι έχει πάνω του το καρτελάκι με την κατηγορία των βιβλίων. Έτσι τώρα ξέρω ακριβώς πού να ψάξω όταν θέλω να βρω κάτι συγκεκριμένο που με ενδιαφέρει. Έτσι για παράδειγμα στο ράφι 1 βρίσκονται όλες οι εγκυκλοπαίδειες, στο ράφι 2 τα διηγήματα και η ποίηση, στο ράφι 3 τα μυθιστορήματα κ.ο.κ. 
Τι πιο ωραίο να μπορώ αμέσως να βρίσκω αυτό που θέλω και να ξεδιψάω στην πηγή της γνώσης. 
Είμαι πολύ χαρούμενος που το σχολείο μου έχει έναν τέτοιο χώρο. Τώρα μπορώ να μπαίνω στην βιβλιοθήκη και να ταξιδεύω στον κόσμο των βιβλίων καλλιεργώντας το πνεύμα και τη φαντασία μου. 
Γιατί….αν τα πουλιά έχουν φτερά, τα παιδιά έχουν βιβλία…. 




Ο σύλλογος Διδασκόντων με πράξη του αποφάσισε ομόφωνα να την ονομάσει με το όνομα του πολυγραφότατου συγγραφέα και δασκάλου Χάρη Σακελλαρίου.
Χάρης Σακελλαρίου
Ο Χάρης Σακελλαρίου γεννήθηκε στο Θαυμακό Φθιώτιδας το 1923. 
Σπούδασε Παιδαγωγικά και Φιλολογία και μετεκπαιδεύτηκε στη Γαλλία στη σύγχρονη Λογοτεχνία και τη Σημειολογία. 


Ασχολήθηκε με όλα τα είδη του λόγου, δημοσίευσε γύρω στα 35 βιβλία για ενηλίκους και πάνω από 40 για παιδιά και για νέους. Έχει βραβευτεί από την Ακαδημία Αθηνών, το Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός», το Υπουργείο Παιδείας, τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά, τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, την Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών και σε διεθνείς διαγωνισμούς. Διευθύνει τα περιοδικά «Νεοελληνικός Λόγος» και «Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας». Πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση ως στέλεχος της ΕΠΟΝ. Από τα αντιπροσωπευτικότερα βιβλία του είναι τα «Ιστορία της Παιδικής Λογοτεχνίας», «Σημειολογία και Γλωσσολογία», «Σχολές και ρεύματα στη νεοελληνική λογοτεχνία», «Το παραμύθι χτες και σήμερα», «Τρία παιδιά χαμένα στο διάστημα», «Παραμύθια του γερο-Αβραάμ» κ.ά. Είναι συντάκτης λεξικών γλωσσικής παιδείας κι έχει ανθολογήσει ποίηση και διηγήματα για παιδιά και νέους.


Ο πολυγραφότατος συγγραφέας Χάρης Σακελλαρίου ο οποίος ασχολήθηκε με όλα τα είδη του γραπτού λόγου, είχε ανθρωπιστικές και σοσιαλιστικές ιδέες που εδραιώθηκαν μέσα στο καμίνι της Εθνικής Αντίστασης. Ιδιαίτερα στα βουνά της Ελεύθερης Ελλάδας, κοντά στον μεγάλο παιδαγωγό Μιχ. Παπαμαύρο, με τον οποίο συνεργάστηκε για το Αναγνωστικό της ΠΕΕΑ των Ε’ – ΣΤ’ τάξεων «Ελεύθερη Ελλάδα», όπου δημοσιεύτηκαν κείμενά του, και τον οποίο είχε καθηγητή, όπως και τον Κώστα Σωτηρίου στο «Παιδαγωγικό Φροντιστήριο» της ΠΕΕΑ στο Καρπενήσι και μετά στο Τροβάτο της Ευρυτανίας. 
Συνέχισε τις σπουδές του , μετά την απελευθέρωση, και από το 1951 έως το 1986 , υπηρέτησε ως δάσκαλος , διευθυντής σχολείων, επιθεωρητής, σχολικός σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ειδικός συνεργάτης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και μέλος επιτροπών για τη σύνταξη των προγραμμάτων των γλωσσικών μαθημάτων και των αντιστοίχων βιβλίων « Η Γλώσσα μου». Βραβεύτηκε από το ΥΠΕΠΘ , την Ακαδημία Αθηνών και λογοτεχνικούς φορείς. Το βιβλίο του για παιδιά «Το θυμωμένο ποτάμι» , περιλήφθηκε στο διεθνή τιμητικό πίνακα της IBBY. 

Αποφασίσαμε λοιπόν, μετά από πολλή σκέψη κι εμείς οι δάσκαλοι μας, να δώσουμε το όνομά του στην Κεντρική Βιβλιοθήκη μας και μ’ αυτόν τον τρόπο να τον τιμήσουμε για το έργο και την προσφορά του. 

Στην βιβλιοθήκη του Σχολείου μας υπάρχουν τα παρακάτω βιβλία που μας τα έχει χαρίσει ο ίδιος.

ΝΕΑ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ
• ΓΕΝΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ (Καθαρεύουσας και Δημοτικής) 
• ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
• ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΚΑΙ ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΠΟΙΗΣΗ
• Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ 
• ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
• ΟΜΗΡΟΥ ΙΛΙΑΔΑ
• ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ (Δημοτικής)
• Η ΜΑΓΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
• Ο ΤΥΡΑΝΝΟΜΑΧΟΣ ΤΗΣ ΦΥΛΗΣ
• ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΧΙΟΝΑΤΗΣ
• ΛΕΞΙΚΟ ΣΥΝΩΝΥΜΩΝ
• Ο ΓΙΓΑΣ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ
• ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η ΑΡΚΟΥΔΑ
• ΤΟ ΤΡΑΓΙΚΟ ΣΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
• ΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
• ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ, ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΦΩΤΩΝ
• ΝΕΟ ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ
• ΤΟ ΚΑΝΟΝΙ
• Ο ΜΙΚΡΟΣ ΔΡΑΠΕΤΗΣ

Το τρέχον Σχολικό Έτος 2011-2012 οι εκπαιδευτικοί του Σχολείου μας ασχοληθήκαν με τα βιβλία της Τριανταφυλλιάς Κατσούλη και συγκεκριμένα τη «Λίτσα η σαρδελίτσα» και «η Νάχα και ο Νάβρα» 





Η Τριανταφυλλιά Τσακμάκη – Κατσούλη είναι η συγγραφέας των παραμυθοσταλίδων που είναι μια μικρή λογοτεχνική ομάδα γεννημένη από την αγάπη της συγγραφέας για τα παιδιά και τα παραμύθια. 
Στόχος αυτής της προσπάθειας είναι η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας , η ψυχαγωγία , η καλλιέργεια της σκέψης και της αξιολογικής κρίσης μέσα από τα μηνύματα που κρύβονται στα παραμύθια και φυσικά η διασκέδαση και η ψυχαγωγία των παιδιών. Για τη συγγραφέα τα παραμύθια των λαών και των εποχών έχουν διπλό ρόλο και είναι διασκεδαστικά και βαθύτατα παιδαγωγικά κι αυτό το δίπτυχο, δίπολο είναι που επιδιώκει η συγγραφέας: να βλέπει βλέπει τα παιδιά ευτυχισμένα και χαμογελαστά. Θέλει, όπως λέει η ίδια, να προσφέρει έναν κόκκο ζάχαρης μέσα από τη γλύκα του παραμυθιού και παρέα με τους ήρωές του να ενεργοποιείται η φαντασία τους και να ζουν παραμυθένια. 


Το υλικό έστειλε ο φίλος δάσκαλος του 1ου Δημοτικού Σχολείου Κυμίνων Γιάννης Γαρίτσης

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...

13 Ιουν 2012

Κριτική σκέψη και εκπαίδευση- Αφορμή για κριτικό εκπαιδευτικό αναστοχασμό


Τι είναι κριτική/ δημιουργική σκέψη;
«Η κριτική σκέψη, αντίθετα με την απλή σκέψη, συνεπάγεται ότι το άτομο έχει την ικανότητα και την βούληση να αποστασιοποιηθεί προς στιγμήν από τις προσωπικές του πεποιθήσεις, τις κοινωνιογνωστικές του προκαταλήψεις και τα συμφέροντά του και να εξετάσει τα πραγματικά και λογικά στοιχεία, τα οποία στηρίζουν και ερμηνεύουν έννοιες, πληροφορίες, σχέσεις, κρίσεις, συλλογισμούς, φαινόμενα, στάσεις και σκόπιμες πράξεις, καθώς επίσης να αναζητήσει τις παραδοχές και τις συνεπαγωγές κάθε άποψης και τους δυνατούς τρόπους θεώρησης των πραγμάτων από διαφορετική σκοπιά» (Ματσαγγούρας, Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας, Στρατηγικές διδασκαλίας: Από την πληροφόρηση στην κριτική σκέψη, Τόμ. Β΄ (Αθήνα 1994), 27). Ο Siegel επίσης πολύ περιεκτικά περιγράφει η κριτική σκέψη ως εκείνο το είδος στοχασμού, που «παρακινείται από τα κατάλληλα αίτια». «Η νοημοσύνη και η λογική που διαθέτει ο άνθρωπος δεν είναι αρκετά για να αγωνιστεί στη ζωή, αν δεν καλλιεργήσει και την κριτική του σκέψη. Κριτική σκέψη ονομάζεται η διανοητική ικανότητα του ανθρώπου, η λειτουργία της οποίας του επιτρέπει να κρίνει κάθε πληροφορία που του προσφέρεται ως προς την αλήθεια, τη γνησιότητα και την ορθότητα ή το αντίθετο...


Διαβάστε τη συνέχεια αλλά και πολλά ακόμα αναστοχαστικά ζητήματα στο πολύ καλό ιστολόγιο
Anti-Researcher




Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...

11 Ιουν 2012

Το "Εγχειρίδιο Ερευνητικής Εργασίας" στο 31ο Φεστιβάλ Βιβλίου


Τ
ο "Εγχειρίδιο Ερευνητικής Εργασίας" θα το βρείτε στις Εκδόσεις iWrite.gr στο Περίπτερο 60 του Φεστιβάλ Βιβλίου Θεσσαλονίκης, από τις 8 έως τις 24 Ιουνίου μεταξύ 19:00 και 23:30 κάθε μέρα (Κυριακές και πρωί, μεταξύ 10:30 και 13:30).


Στο Φεστιβάλ μετέχουν περί τους 120 εκδότες που στεγάζουν τα βιβλία τους σε 110 εκθετήρια κατά μήκος της νέας παραλίας (μπροστά από τα νεοδιαμορφωθέντα πάρκα της μουσικής, των ρόδων, του ήχου, του νερού και της μνήμης)

Σημ: Η φωτογραφία από το Φεστιβάλ Βιβλίου είναι από το 
http://www.agelioforos.gr 9/6/2012
.





Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...