26 Ιαν 2013

«Υπό…“κριτική” σκέψη»


Π
ρακτικά του Ελληνικού Ινστιτούτου Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης (ΕΛΛ.Ι.Ε.Π.ΕΚ.), 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο με θέμα:

«Κριτική, Δημιουργική, Διαλεκτική Σκέψη στην Εκπαίδευση: Θεωρία και Πράξη», Αθήνα, 13‐14 Μαΐου 2006.

ΡΑΝΤΟΣ Α. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, Δάσκαλος
ΓΚΡΙΤΖΙΟΣ Α. ΒΑΪΟΣ, Δάσκαλος, MΕd, Υποψήφιος Διδάκτωρ Π.Τ.Δ.Ε, Υπότροφος Ι.Κ.Υ

Σκοπός της παρούσας εισήγησης είναι να καταδείξει ότι,ενώ θεωρητικά τεκμηριώνεται η σπουδαιότητα της κριτικής σκέψης και υποστηρίζεται ότι αυτή αποτελεί τη μόνη πρόταση στα αδιέξοδα του σχολείου και της σύγχρονης κοινωνίας, οι πρακτικές επιλογές που κυριαρχούν στο εκπαιδευτικό και κοινωνικοπολιτιστικό πλαίσιο, φανερώνουν ότι η καλλιέργεια του σημερινού στοχαστή μαθητή και του αυριανού κριτικά σκεπτόμενου πολίτη δεν αποτελεί γνήσια επιδίωξη από μέρους τους. Αιτία,ο έλεγχος και η αμφισβήτηση της γνώσης και της κάθε μορφής εξουσίας - κυρίαρχα στοιχεία της κριτικής σκέψης- που υποσκάπτουν τις εξουσιαστικές δομές του εκπαιδευτικού, οικογενειακού και ευρύτερου κοινωνικοπολιτιστικού πλαισίου.

Για να διαβάσετε ολόκληρη την εισήγηση, πατήστε εδώ





Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...

25 Ιαν 2013

Έκτακτο: Συμπληρωματική εγκύκλιος μεταθέσεων εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας‏


ΑΑΝΑΡΤΗΤΕΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Βαθμός Ασφαλείας:
Να διατηρηθεί μέχρι:
Βαθμός Προτερ
ΕΞΑΙΡ. ΕΠΕΙΓΟΝ

Α.Δ.Α. : ΒΕΙ69-ΝΩ3

Μαρούσι, 24-01-2013
Αρ. Πρωτ.: 10546/Δ1

ΘΕΜΑ: Συμπληρωματική εγκύκλιος μεταθέσεων εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης το σχολικό έτος 2012-13.

Για να κατεβάσετε την εγκύκλιο, πατήστε εδώ

Σχόλιο του διαχειριστή: Τα λόγια είναι περιττά.




Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...

Ποιότητα και δια βίου Μάθηση: Ανάπτυξη της Αυτόνομης Μάθησης μέσω της Αυτοκατεύθυνσης


Τ
ων Χρύσας Σοφιανοπούλου (Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεματικής Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών) και Δέσποινας Καμήλαλη (Μαθηματικός – MSc Πληροφορικής Υπ. Διδάκτωρ Τμήματος Πληροφορικής & Τηλεματικής Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών)







Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...

24 Ιαν 2013

Εκπαιδευτικά παιχνίδια για μαθητές και εκπαιδευτικούς


Σ
τον σύνδεσμο http://europa.eu/kids-corner/ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπάρχει πλήθος εκπαιδευτικών παιχνιδιών, τόσο για μαθητές ηλικίας από 6+ έως 12+, όσο και για εκπαιδευτικούς στην Ελληνική γλώσσα


Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη "γωνιά των παιδιών":
"...Ο ιστότοπος αυτός της ΕΕ για τα δικαιώματα του παιδιού απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους σαν ΕΣΕΝΑ! Παίξε παιχνίδια, δες βίντεο και κόμικς και μάθε ποια είναι τα δικαιώματά σου. Μπορείς ακόμα να μάθεις με ποιον πρέπει να επικοινωνήσεις στη χώρα σου, αν κρίνεις ότι κάποιοι δεν σου συμπεριφέρονται σωστά. Ο Όλι, η Άννα και η παρέα τους θα σε βοηθήσουν να τα μάθεις όλα!"

Ενώ στη "γωνιά των εκπαιδευτικών" αναφέρεται:
"...Καλωσορίσατε στη Γωνιά των εκπαιδευτικών! Σ΄αυτόν το δικτυακό τόπο θα βρείτε πληθώρα διδακτικού υλικού σχετικά με την Ευρώπη, το οποίο παρέχουν διάφορα όργανα της ΕΕ και άλλοι κρατικοί ή όχι φορείς, με μοναδικό στόχο να μπορέσουν οι νέοι να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις πολιτικές της.

Οι ιστοσελίδες, τα φυλλάδια, τα βιβλία, οι χάρτες και οι αφίσες που θα δείτε εδώ εξηγούν τι είναι και τι κάνει η ΕΕ. Δίνουν απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα και αναλύουν πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κοινωνία σήμερα, για παράδειγμα, «τι μπορούμε να κάνουμε για την προστασία του περιβάλλοντος;», ή, «πώς μπορούμε να ζούμε όλοι μαζί με ειρήνη και ασφάλεια;»

Είτε ψάχνετε έμπνευση για τα μαθήματα που παραδίνετε, είτε συγκεκριμένα στοιχεία σχετικά με την ευρωπαϊκή ιστορία, την ιθαγένεια, ή άλλες περισσότερο εξειδικευμένες πληροφορίες, όπως, πώς μπορούμε να μειώσουμε την κατανάλωση ενέργειας, εδώ θα βρείτε σίγουρα χρήσιμο υλικό, που θα ταιριάζει και στην ηλικία των μαθητών σας. Κάντε κλικ παρακάτω, στην ηλικιακή ομάδα των μαθητών σας, για να δείτε το υλικό που ταιριάζει καλύτερα στις διδακτικές σας ανάγκες.

Τυχόν σχόλια σας σχετικά με το διδακτικό υλικό της Γωνιάς των Εκπαιδευτικών είναι καλοδεχούμενα. Επιλέξτε “Η αξιολόγησή σας” και μετά βαθμολογήστε ή σχολιάστε το υλικό. Εσείς έχετε αναπτύξει διδακτικό υλικό για την ΕΕ; Αν ναι, τι θα λέγατε να επιλέξετε «Υποβολή» και να μας το στείλετε; Αν πληροί τα κριτήρια επιλογής μας, θα το δημοσιεύσουμε στον ιστότοπό μας.

Καλή περιήγηση!"

Για να επισκεφθείτε τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα, πατήστε εδώ




Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...

22 Ιαν 2013

Βιωματικές Ασκήσεις για δουλειά με την Ομάδα


Τ
ης Γραμματής Ν. Μακέλη

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΑΚΡΙΝΙΤΣΑΣ

Copyright © 2009
Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μακρινίτσας
370 11 ΜΑΚΡΙΝΙΤΣΑ
Τηλ.: 2428069040, τηλ. και fax: 2428090010
Website: http://kpe-makrin.mag.sch.gr, e-mail: mail@kpe-makrin.mag.sch.gr

Συγγραφή - Επιμέλεια:
ΓΡΑΜΜΑΤΗ N. ΜΑΚΕΛΗ
Αναπληρώτρια Υπεύθυνη του ΚΠΕ Μακρινίτσας
Μακέτα εκτύπωση: Γραφικές Τέχνες «ΠΑΛΜΟΣ»
Βιβλιοδεσία: Σπ. Γιαννίκος
ISBN: 978-960-9406-07-9
Το παρόν εγχειρίδιο εκδόθηκε στο πλαίσιο της κατηγορίας Πράξης «Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και δια Βίου Μάθηση», Άξονας 1 του ΥΠΕΠΘ, που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΣΠΑ) και το Ελληνικό Δημόσιο και εκδίδεται για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μακρινίτσας και την υποστήριξη των εκπαιδευτικών που υλοποιούν παρόμοια προγράμματα στα Σχολεία τους. Για τους λόγους αυτούς διατίθεται δωρεάν σε εκπαιδευτικές μονάδες και σχολεία που επισκέπτονται το Κέντρο. Τα κείμενα και τα φύλλα εργασίας αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία του Κ.Π.Ε. Μακρινίτσας και επιτρέπεται η με οποιονδήποτε τρόπο αναπαραγωγή τους για εκπαιδευτικούς σκοπούς, με αναφορά στην πηγή προέλευσης. 
Οι φωτογραφίες αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία των δημιουργών.
Φορέας υλοποίησης έργου: Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας (ΕΙΝ)

Περιεχόμενα...



Πρόλογος ........... 5
Εισαγωγή ........... 7
Προϋποθέσεις για την επιτυχία των ασκήσεων .......... 9
Φύλλα δραστηριότητας
Συστάσεις (1) .......... 11
Συστάσεις (2) ........... 12
Συστάσεις (3) ............ 13
Περπατάμε σαν... ........... 14
Περπατάμε σε... ........... 15
Ταυτόχρονη ζωγραφική ........... 16
Το δαχτυλίδι της ενέργειας ........... 17
Tα Αρχικά μου ........... 18
Το σήμα της ομάδας ........... 19
Τελειώνω την πρόταση ........... 20
Κοινή ζωγραφιά ........... 21
Οδηγός-τυφλός ........... 22
Το εκκρεμές ........... 23
Το άλλο μισό ........... 24
Διπλές κάρτες ........... 25
Χρήσιμη μουντζούρα ........... 26
Το περιβαλλοντικό μου έμβλημα ........... 27
Περιβάλλον χθες - σήμερα - αύριο ........... 29
Ομαδική Αφήγηση ........... 30
Δίνω - Παίρνω Ζωγραφιά ........... 31
Αυτόματη γραφή ........... 32
Τα μηνύματα της ομάδας ........... 33
Ο κύκλος της συνεργασίας ........... 34
Η πορεία της ομάδας ........... 35
Δραματοποίηση ........... 36
Επίλογος ........... 37
Βιβλιογραφία ........... 38

Για να διαβάσετε ολόκληρο το εγχειρίδιο, πατήστε εδώ
Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...

21 Ιαν 2013

Ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης στην ανάδειξη της σχέσης Καθηγητή - Συμβούλου και Φοιτητή.


Τ
ης Δρ. Αναστασίας Αθανασούλας Ρέππα

(Καθηγήτρια ΣΕΛΕΤΕ- Συνεργαζόμενο Εκπαιδευτικό Προσωπικό, Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου)

Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι η "νοημοσύνη της καρδιάς" όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Ντάνιελ Γκόλμαν, και αποτελεί έναν από τους κυριότερους παράγοντες στην αποτελεσματική λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία. Συναισθηματική νοημοσύνη κατά τον Γκόλμαν δεν σημαίνει απλώς το να "είσαι καλός". Σε στιγμές στρατηγικής σημασίας μπορεί να απαιτείται να "μην είσαι καλός", αλλά μάλλον να φέρνεις, για παράδειγμα, κάποιον αντιμέτωπο με μια δυσάρεστη αλλά υποχρεωτική αλήθεια την οποία αποφεύγει.
Πόσες φορές για παράδειγμα ο Καθηγητής - Σύμβουλος θα πρέπει να πει "πικρές" αλήθειες στο φοιτητή του.
Δεύτερον, συναισθηματική νοημοσύνη δεν σημαίνει να αφήνεις ανεξέλεγκτα τα συναισθήματα, "να εκφράζεις και να εκδηλώνεις ό,τι ακριβώς αισθάνεσαι. Σημαίνει μάλλον χειρισμό των συναισθημάτων έτσι ώστε να εκφράζονται αποτελεσματικά και με τον κατάλληλο τρόπο, δίνοντας στους ανθρώπους τη δυνατότητα να δουλεύουν μαζί ομαλά και αρμονικά για την επίτευξη κοινών τους στόχων.
Γενικότερα θα μπορούσαμε να πούμε ότι όταν μιλάμε για "συναισθηματική νοημοσύνη" αναφερόμαστε κυρίως στην ικανότητα του ανθρώπου για αυτοεπίγνωση, αυτοκυριαρχία και αυτοέλεγχο, για την ευσυνειδησία και την ενσυναίσθηση, για την κατανόηση του άλλου, την προσεκτική ακρόαση και την άσκηση επιρροής, καθώς και για την ουσιαστική επικοινωνία και συνεργασία με τους άλλους ανθρώπους.

Για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου της Δρ. Αναστασίας Αθανασούλας Ρέππα, πατήστε εδώ




Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...