5 Σεπ 2012

Πως γίνεται η υποστήριξη της διπλωματικής εργασίας στο ΕΑΠ


Της Κατερίνας Κεδράκα (σύμβουλος ΣΕΠ στο ΕΑΠ)

Μια Δε ολοκληρώνεται με την επιτυχή υποστήριξή της. Η αξιολόγηση κάθε ΔΕ γίνεται με βάση το τελικό σας κείμενο και την παρουσίαση της ΔΕ. Οι 2 επιβλέποντες/ουσες ΣΕΠ αξιολογούν (βαθμολογούν) την εργασία σας και ο μέσος όρος των δύο αυτών βαθμών είναι ο βαθμός της ΔΕ σας.
Η διαδικασία της υποστήριξης από τον/ την κάθε υποψήφιο/α διαρκεί 30΄ (μισή ώρα) αλλά η αυτή καθαυτή η παρουσίαση της διπλωματικής διαρκεί 15'-20'.
Στην Επιτροπή Κρίσης συμμετέχουν οι 2 επιβλέποντες καθηγητές σας και υπάρχει η πιθανότητα να την παρακολουθήσει (και να την αξιολογήσει) και ο Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος, ο Συντονιστής της ΘΕ ή ένα τρίτο μέλος ΣΕΠ. Η διαδικασία είναι ανοικτή και μπορεί το κοινό να την παρακολουθήσει. Συνηθίζεται να έρχονται και να παρακολουθούν οι δικοί σας άνθρωποι ή φοιτητές/τριες του ΕΑΠ που τον επόμενο χρόνο θα υποστηρίξουν εκείνοι τη δική τους ΔΕ...


Ο σκοπός της παρουσίασης είναι να μπορέσετε να δώσετε στο ακροατήριό σας να καταλάβει σύντομα και περιεκτικά, αλλά βήμα-βήμα, την όλη πορεία της ερευνητικής διαδικασίας που ακολουθήσατε. Δηλ:

 Γιατί επιλέξατε το θέμα σας (= αρχικός προβληματισμός).
 Σε ποια θεωρητική περιοχή εντάσσεται, ποιοι οι κύριοι όροι που το «περικλείουν» (όχι φλυαρίες και άσκοπους πλατειασμούς, γιατί εδώ μπορείτε να μιλάτε για ώρες= θα κάνετε απλές αναφορές στα πεδία και τους όρους).
 Τι έχουν πει άλλοι ερευνητές σχετικά με το θέμα αυτό (σύντομα και με δυο κουβέντες).
 Ποια θεωρητική προσέγγιση επιλέξατε εσείς και γιατί.
 Τι ψάχνατε εσείς να βρείτε (σκοπός + στόχοι έρευνας + ερευνητικά ερωτήματα/υποθέσεις) = αυτό είναι η «καρδιά» κάθε έρευνας και κατά συνέπεια, και της παρουσίασης που κάνετε.
 Πώς αποφασίσατε να το προσεγγίσετε και γιατί κάνατε τις συγκεκριμένες μεθοδολογικές επιλογές που κάνατε (μέθοδος/ δείγμα/ εργαλείο/ τόπος/τρόπος συλλογής δεδομένων).
 Ποια είναι τα δικά σας ευρήματα, Τι βρήκατε; Δηλ πώς απαντήθηκαν από το δείγμα σας τα ερευνητικά ερωτήματα/ υποθέσεις που είχατε κάνει στο ξεκίνημα της έρευνας.
 Πώς ερμηνεύετε εσείς, πώς τα εξηγείτε, αυτά που βρήκατε, σε σχέση/σύγκριση και με τα ευρήματα των άλλων ερευνητών.
 Σε ποια 2-3 συμπεράσματα καταλήγετε.
 Ποια υπήρξαν τα «επικίνδυνα» σημεία της έρευνας σε σχέση με την εγκυρότητα κι αξιοπιστία της έρευνας, τους περιορισμούς της και ποια μέτρα λάβατε ώστε να τις εξασφαλίσετε; 
 Τι θα προτείνατε ώστε να διευρυνθεί η δική σας ερευνητική προσπάθεια.
 Τι αποκομίσατε εσείς ως ερευνητές, μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία που κάνατε έναν ολόκληρο χρόνο, (αυτοκριτική σας, κριτικός αναστοχασμός του ερευνητή). 
Οι διαφάνειες που θα δείχνετε πρέπει να έχουν τα κύρια σημεία, δηλ λέξεις-κλειδιά, δηλ θα είναι ο «μπούσουλας» για τα πείτε όλα αυτά. Θα τις παρακολουθείτε καθώς θα μιλάτε -καλό είναι να μην τις διαβάζετε κατά γράμμα- και θα τις συμπληρώνετε με δικά σας λόγια.
ΠΡΟΣΟΧΗ! Κάντε πρόβες ώστε να μην ξεπεράσετε τον χρόνο σας.

ΣΗΜ: Να θυμάστε ότι η τήρηση του χρόνου παρουσίασης αποτελεί μέρος της αξιολόγησής σας.
Στη συνέχεια, θα δεχτείτε κι ορισμένες ερωτήσεις από την Επιτροπή Κρίσης. Οι ερωτήσεις μπορεί να αφορούν σε οποιοδήποτε σημείο της εργασίας σας, να σας ζητήσουμε λ.χ. διευκρινήσεις ή περισσότερες λεπτομέρειες σε κάποιο σημείο, ή σε γενικά θέματα πχ, μεθοδολογίας ή ερμηνευτικά ή σχετικά με τις διάφορες επιμέρους επιλογές που κάνατε στο δείγμα, στη συλλογή δεδομένων, στο εργαλείο συλλογής δεδομένων, στα συμπεράσματα και την αξιοποίησή τους κτλ. 
ΓΕΝΙΚΑ, πρέπει να είστε έτοιμοι να απαντήσετε σε οποιαδήποτε ερώτηση αφορά την εργασία σας. 
Μαζί σας καλό είναι να έχετε φέρει και να δώσετε στην Επιτροπή Αξιολόγησης ή και όσους από το ακροατήριο παρακολουθούν, πχ φίλοι σας, άλλα μέλη ΣΕΠ κτλ (αυτό συνηθίζεται) ένα αυτοσχέδιο «φυλλάδιο» που θα έχετε φτιάξει. Αυτό θα αποτελείται από μια περίληψη της εργασίας (πιθανόν αυτήν που έχετε ήδη γράψει για την διπλωματική σας) και μια εκτύπωση της παρουσίασης. Μην ξεχάσετε να βάλετε εξώφυλλο. Καλό είναι να έχετε μαζί σας τουλάχιστον 7-8 τέτοια «φυλλάδια».
Βεβαιωθείτε ότι και οι δύο επιβλέποντες/ουσες ΣΕΠ έχουν λάβει έντυπα την εργασία σας.

Πρακτικές συμβουλές:
 Να μιλάτε απλά, με δικά σας λόγια.
 Να μπορείτε να τεκμηριώσετε ό,τι λέτε.
 Να μην πλατειάζετε.
 Να είστε ειλικρινείς (μην προσπαθήσετε να δείξετε ή να παρουσιάσετε κάτι που ΔΕΝ είστε ή ΔΕΝ κάνατε). 
 Να προσπαθήσετε να δώσετε σε άτομα που δεν έχουν παρακολουθήσει όλες τις λεπτομέρειες της δουλειάς σας να καταλάβουν τι ακριβώς κάνατε και γιατί.
 Να έχετε έτοιμη μια τεκμηρίωση, μια εξήγηση, που να εξηγεί τι κάνατε κάθε φορά. 



Δεν υπάρχουν σχόλια: